Menggunakan Kaedah “Just in time”
Kaedah
“Just in Time” ini biasanya digunakan oleh syarikat untuk meningkatkan
kecekapan dan mengurangkan pembaziran dengan menerima barang-barang hanya
kerana mereka diperlukan dalam proses pengeluaran, secara tidak langsung ia
juga untuk mengurangkan kos inventori. Kaedah ini diperlukan dan memudahkan
pengeluar untuk meramal dengan tepat sesuatu permintaan. Syarikat Sutraherbs
Marketing ini tidak menggunakan kaedah “Just In Time”, oleh itu, mereka tidak
dapat meningkatkan kecekekapan dalam proses pengeluaran kerana kilang ini
kekurangan mesin pengeluaran. Ini adalah salah satu kelemahan dari syarikat
Sutraherbs.
Pengurusan Rantaian Bekalan (Supply Chain Management)
Pengurusan
rantaian bekalan (SCM) ialah pengurusan yang saling berkaitan antara rangkaian,
saluran dan nod perniagaan yang terlibat dalam penyediaan produk dan
perkhidmatan pakej yang diperlukan oleh pelanggan-pelanggan akhir dalam
rantaian bekalan. Bekalan pengurusan rantaian menjangkau pergerakan semua dan
penyimpanan bahan-bahan mentah, kerja dalam proses inventori dan barangan siap
dari titik asal ke titik penggunaan. Apa yang berlaku pada Syarikat Sutraherbs
ini adalah pengurusan untuk keseluruhan syarikat amat tidak memuaskan. Mereka
kekurangan bahan mentah dan tiada penyimpanan untuk jangka masa panjang. Oleh
itu, untuk memastikan syarikat ini bertahan lebih lama, mereka belajar mengenai
pengurusan rantaian bekalan ini dengan lebih mendalam dan perlu mengamalakannya.
Strategi Lokasi (Location Strategy)
Berada
di lokasi yang betul adalah bahan utama dalam kejayaan perniagaan. Jika
syarikat memilih lokasi yang salah, ia mungkin mempunyai akses yang mencukupi
kepada pelanggan, pekerja, pengangkutan, bahan-bahan, dan sebagainya. Oleh itu,
lokasi sering memainkan peranan penting dalam keuntungan syarikat dan kejayaan
keseluruhan. Satu strategi lokasi adalah pelan untuk mendapatkan lokasi yang
optimum bagi syarikat dengan mengenal pasti keperluan dan objektif syarikat,
dan mencari lokasi dengan tawaran yang serasi dengan keperluan dan objektif.
Secara umumnya, ini bermakna syarikat akan cuba untuk memaksimumkan peluang
yang sama meminimumkan kos dan risiko.
Langkah-Langkah Pelaksanaan
Kaedah
“Just in Time”
Elemen
yang paling penting untuk kejayaan pelaksanaan strategi pengeluaran JIT adalah
komitmen pengurusan atasan, pembangunan JIT dasar manual dan pembangunan JIT
prosedur manual, membangunkan dan
melaksanakan program latihan JIT berterusan untuk pekerja di semua peringkat,
membangunkan dan mengekalkan bulatan JIT melibatkan wakil-wakil kumpulan
pekerja utama, bentuk semula organisasi untuk menjadikannya fleksibel dan
dinamik untuk membolehkan JIT meresap melalui sistem itu, dan membangunkan
komunikasi yang berkesan dan sistem kawalan untuk memberikan maklum balas dan
kawalan di semua peringkat organisasi dan semua melalui perolehan,
pengeluaran dan persekitaran pengedaran.
Pengurusan
Rantaian Bekalan
Beberapa
langkah perlu dilaksanakan oleh syarikat ini bagi memantapkan lagi perniagaan
mereka. Mereka perlu engamalkan pengurusan rantaian yang berkesan iaitu
mengamalkan perancangan berdasarkan permintaan, membina rantaian bekalan
penyesuaian dengan perancangan yang pesat dan pelaksanaan bersepadu,
mengoptimumkan reka bentuk produk untuk bekalan, pembuatan, dan kemampanan
untuk mempercepatkan inovasi yang menguntungkan, menyelaraskan rantaian bekalan
syarikat dengan matlamat perniagaan dengan menyambungkan jualan dan perancangan
operasi dengan perancangan perniagaan korporat dan menerapkan pengekalan dalam
operasi rantaian bekalan.
Strategi Lokasi
Strategi
lokasi memainkan peranan penting bagi menjayakan sesebuah perniagaan. Antara
langkah – langkah perlu dilaksanakan seperti
risiko politik, peraturan kerajaan, sikap, insentif, isu-isu budaya dan
ekonomi, lokasi pasaran, bakat buruh, sikap, produktiviti, kos, ketersediaan
bekalan, komunikasi, tenaga kadar pertukaran dan risiko mata wang. Misalnya
lokasi pasaran, pemilihan lokasi bergantung kepada jenis objektif perniagaan.
Pemilihan lokasi adalah untuk mendapatkan kecekapan dan keberkesanan yang
maksimum dengan mengurangkan kos operasi dan mencapai pendapatan maksimum.
Kecekapan dan keberkesanan adalah bergantung kepada lokasi dimana lokasi dapat
menjejaskan kos operasi seperti pengeluaran dan kos pengedaran syarikat.
Peningkatan Selepas Pelaksanaan
Perancangan
untuk melaksanakan strategik yang dipilih haruslah dibuat serta-merta untuk
syarikat ini supaya ia dapat bergerak dengan lebih cekap dan berkesan terutama
terhadap teknologi yang digunakan iaitu mesin. Struktur syarikat perlu dikemas
dan teratur supaya aktiviti pemprosesan dijalankan dengan baik. Selain itu,
strategi perlu diuruskan dengan sebijaknya kerana ia mendatangkan kesan kepada
syarikat. Cara untuk mengurus perubahan yang dibuat juga penting bagi
memastikan kejayaannya dan kepimpinan adalah dititikberatkan. Perlulah diingat
bahawa perubahan ini haruslah selari dengan visi dan misi.
Selain
itu, penigkatan selepas pelaksanaan ini kita dapat lihat pada pengurusan
rantaian bekalan. Apabila syarikat Sutrahebs melaksanakan strategi yang
dikemukakan, maka pengurusan rantaian bekalan ini akan menjadi cekap dan kos
efektif di seluruh sistem seperti jumlah kos yang bersistem, dari pengangkutan
dan pengedaran kepada inventori bahan mentah dan kerja dalam proses dan
barangan siap hendaklah dikurangkan. Oleh itu, penekanan bukan pada
meminimumkan kos pengangkutan atau mengurangkan inventori samata – mata.
keadaan ini membantu syarikat Sutraherbs dalam rantaian bekalan yang lebih
tersusun dan teratur berbanding dengan sebelum ini. Jika pelaksanaan ini
dijalankan dengan sempurna, ia dapat membezakan syarikat ini dengan syarikat
lain.
Pilihan
strategik merupakan suatu tahap yang penting dalam strategi. Ia melibatkan
membuat keputusan mengenai masa depan dan cara bagaimana organisasi harus
bertindak atas sebarang tekanan dan gangguan yang dihadapi. Strategi – strategi
masa depan perlu diambilkira, juga realiti strategik pelaksanaan, di mana ia
boleh menjadi penghalang kepada pilihan strategik.
Ia
akan menjadi lebih mudah bagi pihak pengurusan untuk melaksanakan orientasi
proses dalam mereka firma jika terdapat garis panduan yang jelas tentang apa
yang proses sepatutnya, apa yang sub-proses dan aktiviti yang dimasukkan, dan
bagaimana proses berinteraksi antara satu sama lain. Syarikat haruslah menjurus
ke arah pembezaan dengan membezakannya daripada organisasi yang lain. Analisis
strategik yang telah dibuat seharusnya dapat membantu memberikan gambaran
mengenai syarikat dan persekitarannya.
No comments:
Post a Comment