Tuesday, 21 May 2013

Strategi yang Perlu Dilaksanakan Oleh Syarikat Sutraherbs



   Menggunakan Kaedah “Just in time”

Kaedah “Just in Time” ini biasanya digunakan oleh syarikat untuk meningkatkan kecekapan dan mengurangkan pembaziran dengan menerima barang-barang hanya kerana mereka diperlukan dalam proses pengeluaran, secara tidak langsung ia juga untuk mengurangkan kos inventori. Kaedah ini diperlukan dan memudahkan pengeluar untuk meramal dengan tepat sesuatu permintaan. Syarikat Sutraherbs Marketing ini tidak menggunakan kaedah “Just In Time”, oleh itu, mereka tidak dapat meningkatkan kecekekapan dalam proses pengeluaran kerana kilang ini kekurangan mesin pengeluaran. Ini adalah salah satu kelemahan dari syarikat Sutraherbs.

 Pengurusan Rantaian Bekalan (Supply Chain Management)

Pengurusan rantaian bekalan (SCM) ialah pengurusan yang saling berkaitan antara rangkaian, saluran dan nod perniagaan yang terlibat dalam penyediaan produk dan perkhidmatan pakej yang diperlukan oleh pelanggan-pelanggan akhir dalam rantaian bekalan. Bekalan pengurusan rantaian menjangkau pergerakan semua dan penyimpanan bahan-bahan mentah, kerja dalam proses inventori dan barangan siap dari titik asal ke titik penggunaan. Apa yang berlaku pada Syarikat Sutraherbs ini adalah pengurusan untuk keseluruhan syarikat amat tidak memuaskan. Mereka kekurangan bahan mentah dan tiada penyimpanan untuk jangka masa panjang. Oleh itu, untuk memastikan syarikat ini bertahan lebih lama, mereka belajar mengenai pengurusan rantaian bekalan ini dengan lebih mendalam dan perlu mengamalakannya.
              
Strategi Lokasi (Location Strategy)

Berada di lokasi yang betul adalah bahan utama dalam kejayaan perniagaan. Jika syarikat memilih lokasi yang salah, ia mungkin mempunyai akses yang mencukupi kepada pelanggan, pekerja, pengangkutan, bahan-bahan, dan sebagainya. Oleh itu, lokasi sering memainkan peranan penting dalam keuntungan syarikat dan kejayaan keseluruhan. Satu strategi lokasi adalah pelan untuk mendapatkan lokasi yang optimum bagi syarikat dengan mengenal pasti keperluan dan objektif syarikat, dan mencari lokasi dengan tawaran yang serasi dengan keperluan dan objektif. Secara umumnya, ini bermakna syarikat akan cuba untuk memaksimumkan peluang yang sama meminimumkan kos dan risiko.


Langkah-Langkah Pelaksanaan

Kaedah “Just in Time”
Elemen yang paling penting untuk kejayaan pelaksanaan strategi pengeluaran JIT adalah komitmen pengurusan atasan, pembangunan JIT dasar manual dan pembangunan JIT prosedur manual,  membangunkan dan melaksanakan program latihan JIT berterusan untuk pekerja di semua peringkat, membangunkan dan mengekalkan bulatan JIT melibatkan wakil-wakil kumpulan pekerja utama, bentuk semula organisasi untuk menjadikannya fleksibel dan dinamik untuk membolehkan JIT meresap melalui sistem itu, dan membangunkan komunikasi yang berkesan dan sistem kawalan untuk memberikan maklum balas dan kawalan di semua peringkat organisasi dan semua melalui perolehan, pengeluaran  dan persekitaran pengedaran.

Pengurusan Rantaian Bekalan
Beberapa langkah perlu dilaksanakan oleh syarikat ini bagi memantapkan lagi perniagaan mereka. Mereka perlu engamalkan pengurusan rantaian yang berkesan iaitu mengamalkan perancangan berdasarkan permintaan, membina rantaian bekalan penyesuaian dengan perancangan yang pesat dan pelaksanaan bersepadu, mengoptimumkan reka bentuk produk untuk bekalan, pembuatan, dan kemampanan untuk mempercepatkan inovasi yang menguntungkan, menyelaraskan rantaian bekalan syarikat dengan matlamat perniagaan dengan menyambungkan jualan dan perancangan operasi dengan perancangan perniagaan korporat dan menerapkan pengekalan dalam operasi rantaian bekalan.

Strategi Lokasi
Strategi lokasi memainkan peranan penting bagi menjayakan sesebuah perniagaan. Antara langkah – langkah  perlu dilaksanakan seperti risiko politik, peraturan kerajaan, sikap, insentif, isu-isu budaya dan ekonomi, lokasi pasaran, bakat buruh, sikap, produktiviti, kos, ketersediaan bekalan, komunikasi, tenaga kadar pertukaran dan risiko mata wang. Misalnya lokasi pasaran, pemilihan lokasi bergantung kepada jenis objektif perniagaan. Pemilihan lokasi adalah untuk mendapatkan kecekapan dan keberkesanan yang maksimum dengan mengurangkan kos operasi dan mencapai pendapatan maksimum. Kecekapan dan keberkesanan adalah bergantung kepada lokasi dimana lokasi dapat menjejaskan kos operasi seperti pengeluaran dan kos pengedaran syarikat.

Peningkatan Selepas Pelaksanaan

Perancangan untuk melaksanakan strategik yang dipilih haruslah dibuat serta-merta untuk syarikat ini supaya ia dapat bergerak dengan lebih cekap dan berkesan terutama terhadap teknologi yang digunakan iaitu mesin. Struktur syarikat perlu dikemas dan teratur supaya aktiviti pemprosesan dijalankan dengan baik. Selain itu, strategi perlu diuruskan dengan sebijaknya kerana ia mendatangkan kesan kepada syarikat. Cara untuk mengurus perubahan yang dibuat juga penting bagi memastikan kejayaannya dan kepimpinan adalah dititikberatkan. Perlulah diingat bahawa perubahan ini haruslah selari dengan visi dan misi.

Selain itu, penigkatan selepas pelaksanaan ini kita dapat lihat pada pengurusan rantaian bekalan. Apabila syarikat Sutrahebs melaksanakan strategi yang dikemukakan, maka pengurusan rantaian bekalan ini akan menjadi cekap dan kos efektif di seluruh sistem seperti jumlah kos yang bersistem, dari pengangkutan dan pengedaran kepada inventori bahan mentah dan kerja dalam proses dan barangan siap hendaklah dikurangkan. Oleh itu, penekanan bukan pada meminimumkan kos pengangkutan atau mengurangkan inventori samata – mata. keadaan ini membantu syarikat Sutraherbs dalam rantaian bekalan yang lebih tersusun dan teratur berbanding dengan sebelum ini. Jika pelaksanaan ini dijalankan dengan sempurna, ia dapat membezakan syarikat ini dengan syarikat lain.

Pilihan strategik merupakan suatu tahap yang penting dalam strategi. Ia melibatkan membuat keputusan mengenai masa depan dan cara bagaimana organisasi harus bertindak atas sebarang tekanan dan gangguan yang dihadapi. Strategi – strategi masa depan perlu diambilkira, juga realiti strategik pelaksanaan, di mana ia boleh menjadi penghalang kepada pilihan strategik.

Ia akan menjadi lebih mudah bagi pihak pengurusan untuk melaksanakan orientasi proses dalam mereka firma jika terdapat garis panduan yang jelas tentang apa yang proses sepatutnya, apa yang sub-proses dan aktiviti yang dimasukkan, dan bagaimana proses berinteraksi antara satu sama lain. Syarikat haruslah menjurus ke arah pembezaan dengan membezakannya daripada organisasi yang lain. Analisis strategik yang telah dibuat seharusnya dapat membantu memberikan gambaran mengenai syarikat dan persekitarannya.


No comments:

Post a Comment